Strona główna

Porada telefoniczna

Koronawirus 2019-nCoV został zidentyfikowany w Wuhan w Chinach w grudniu 2019 roku. Pierwsze potwierdzone zachorowanie w Polsce spowodowane koronawirusem 2019-nCoV miało miejsce w dniu 4.03.2020r. Do 7.03.2020r. na świecie zachorowało 102188 osób, z czego     3491 osoby zmarły. Spośród zmarłych pacjnetów aż 2959 osoby zmarły w prowincji Hubei w Chinach.   Do 5 marca 2020r. wirus dotarł na wszystkie kontynenty.

Koronawirus 2019-nCoV należy do rodziny coronaviridae. Rodzina wirusów coronaviridae bytuje od dawna w środowisku powodując u zwierząt choroby układu pokarmowego, oddechowego i nerwowego a u ludzi głównie łagodne choroby infekcyjne układu oddechowego tzw. przeziębienia. Koronowirus 2019-nCoV jest nieco inny od pozostałych  wirusów dotychczas zidentyfikowanych z rodziny coronaviridae. Choroba spowodowana przez wirusa zidentyfikowanego w Wuhan nazwana COVID-19 może mieć przebieg cięższy niż popularne przeziębienia spowodowane innymi wirusami z  rodziny coronaviridae. Koronawirusy zarażające zwierzęta z reguły nie infekują ludzi. Jeśli do tego dochodzi , najczęściej przebieg choroby u ludzi jest ciężki. Tak było w przypadku syndromu oddechowego na Biskim Wschodzie MERS i zespołu niewydolności oddechowej SARS. Podejrzewa się, że podobna sytuacja ma miejsce z koronawirusem 2019-nCoV.

Czy koronawirus 2019-nCoV przenosi się z człowieka na człowieka?

Tak, wirus ten przenosi się z chorego człowieka na innego człowieka głównie drogą kropelkową, gdy chory człowiek kaszle lub kicha. Ale wirus można też przenieść rękami, gdy dotknie się powierzchni, na której jest np. ślina chorego człowieka. Dlatego tak ważne jest częste mycie rąk.

Jakie objawy powoduje koronawirus 2019-nCoV?

Wszystkie koronawirusy, w tym koronawirus 2019-nCoV powodują u ludzi objawy ze strony układu oddechowego. Prawdopodobnie u niemowląt koronawirus 2019-nCoV oprócz objawów ze strony układu oddechowego, może również powodować biegunki.

Wirus 2019-nCoW powoduje :

1. gorączkę

2. z reguły suchy kaszel

3. może (ale nie musi) spowodować duszność

4. mogą występować bóle mięśniowe, ból gardła, ból głowy.

Choroba może przebiegać bardzo różnie. W przeważającej większości przypadków przebiega łagodnie pod postacią klasycznego przeziębienia. Może również przebiegać bezobjawowo. Ale może też mieć przebieg ciężki, z ostrym zapaleniem płuc i niewydolnością oddechową a nawet wielonarządową.

Jak bardzo niebezpieczne jest zakażenie koronawirusem 2019-nCoV?

Zakażenie koronawirusem 2019-nCoV może być bezobjawowe, może przybierać postać łagodnego przeziębienia, ale może powodować ciężkie zapalenie płuc z niewydolnością wielonarządową prowadzącą do zgonu. WHO podało, że ciężki przebieg choroby dotychczas wystąpił u 18% chorujących ludzi, a 3,4% z nich zmarło. Co jednak istotne, duża śmiertleność dotyczy wyłącznie prowincji  Hubei w Chinach. Poza prowincją Hubei w Chinami, śmiertelność w COVID-19 jest znacznie mniejsza i wynosi 0,5%.

Dla porównania ŚMIERTELNOŚĆ Z POWODU GRYPY wynosi w zależności od sezonu 0,1-0,5% co w liczbach bezwzględnych dla świata oznacza 300 000-500 000 ludzi, którzy umierają z powodu grypy i jej powikłań w każdym sezonie jesienno-zimowym na świecie.

Istotnym dla nie wpadania w panikę jest również fakt, iż znaczna część zachorowań na COVID-19 nie jest rozpoznana. Wiele osób z całą pewnością było, jest lub będzie chorych, przechorowało lub przechoruje infekcję łagodnie i nigdy nie zgłosi sie do lekarza. Dlatego podawane statystyki nie odpowiadają rzeczywistej sytuacji. Gdyby nierozpoznane przypadki COVID-19 wliczyć do statystki, w tym statystyki określającej procent ludzi, którzy zmarli z powodu COVID-19, okazałoby się, że śmiertelnść z powodu COVID-19 jest dużo mniejsza od śmiertelności spowodowanej sezonową grypą. Tymczasem grypa jest dość dobrze rejestrowana ponieważ objawy grypy są tak nasilone, że przeważająca większość chorych ludzi udaje się do lekarza.

Kto może zachorować na COVID-19?

Absolutnie każdy. Ale dotychczasowe dane pokazują, że ciężki przebieg choroby dotyczy głównie ludzi starszych obciążonych innymi chorobami przewlekłymi. Głównie w tej populacji pacjentów chorych notowano zgony.

Jak się leczy COVID-19?

Obecnie nie ma leku skutecznego w leczeniu COVID-19. Nie ma skutecznego leku przeciwwirusowego ani szczepionki. Oczywiście na koronawirusa 2019-nCoV jak i na inne wirusy antybiotyki nie działają.

Czy nasze domowe zwierzęta mogą przenosić wirusa 2019-nCoV na człowieka?

Nie ma żadnych danych potwierdzających możliwość przenoszenia wirusa na człowieka przez nasze domowe zwierzęta psy, koty i inne. Nie ma potwierdzonego przypadku zarażenia się COVID-19 od zwierzęcia.

A zatem koronawirus nie taki straszny jak go malują. Śmiertelność  z powodu COVID-19, poza prowincją Hubei, jest porównywalna do śmiertleności spowodowanej wirusem grypy. Znacznie więcej z nas umrze z powodu chorób układu krążenia, nowotworów czy choćby wypadków samochodowych, niż z powodu COVID-19. Nie ulegajmy psychozie. Zachowujmy podstawowe metody chroniące nas przed zakażeniem, jak choćby częste mycie rąk, wietrzenie mieszkania, unikanie kontaktu z ludźmi chorymi. Za kilka lat każdy oswoi się z koronawirusami a media będą nas straszyły nowymi  straszakami. Nie dajmy się.

Sytuację dotyczącą COVID-19 można śledzić tutaj

Jak ograniczyć zarażaniena się między domownikami - o tym możesz przeczytać tutaj

Żródło:

1. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html
  2. https://www.gov.pl/web/zdrowie/byles-w-chinach-i-zle-sie-czujesz-sprawdz-co-robic
  3. https://gis.gov.pl/aktualnosci/komunikat-dla-podrozujacych-nr-9-29-stycznia-2020-r-opracowano-na-podstawie-danych-ecdc-oraz-who/
  4. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/ad
  5. https://gis.gov.pl/aktualnosci/komunikat-dla-podrozujacych-nr-14-3-lutego-2020-r-opracowano-na-podstawie-danych-ecdc-oraz-who/
  6. https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases
  7. Wroczyńska A., Rymer W.: 2019-nCoV – nowy koronawirus z Chin. Med. Prakt., 2020; 2: 119–133

Czy koronawirus 2019-nCoV na pewno jest groźniejszy od wirusa grypy?

05 marca 2020