W swojej praktyce lekarskiej często spotykam się z niepokojem rodziców spowodowanym oddawaniem przez niemowlę zielonych stolców. Zielony kolor stolców interpretowany jest często jako objaw stanu chorobowego. Tymczasem wbrew obiegowym opiniom zielony stolec najczęściej nie jest objawem choroby u dziecka. Zielone zabarwienie stolca jest spowodowane kwasami żółciowymi, które są wydzielane do przewodu pokarmowego przez watrobę i tam pod wpływem bakterii podlegają różnym przemianom. Zmieniona flora bakteryjna lub szybszy pasaż stolca skraca czas przemian bakteryjnych składników żółci co powoduje zielone zabarwienie stolca. Duża część dzieci karmiona  mlekami modyfikowanymi, zwłaszcza zhydrolizowanymi, oddaje zielone stolce. Jeśli dziecko prawidłowo rośnie, nie manifestuje objawów ze strony przewodu pokarmowego, nie należy przypisywać zabarwieniu stolca jakiegoś szczególnego znaczenia i nie ma powodu do niepokoju. Zielony stolec, jeśli jest objawem izolowanym, pojedynczym i nie towarzyszą mu inne objawy, nie jest też objawem alergii czy nietolerancji jakiegoś składnika pokarmowego.Nie nalezy zatem wprowadzać u dziecka diety eliminacyjnej. Zielone zabarwienie stolca jako izolowany objaw nie jest też wskazaniem do wykonywania posiewu stolca czy leczenia dziecka antybiotykiem

O chorobie natomiast należy pomyśleć, jeśli oprócz koloru stolca, zwiększa się częstość wypróżnień stolca, jego konsystencja – stolce stają się luźne lub gdy w stolcu pojawia się krew lub duża ilość śluzu.

Czy zielony kolor kupki niemowlęcej świadczy o chorobie?

24 stycznia 2020