Czym różni się grypa od COVID-19                                                                                                                                                Tekst alternatywny

Jak odróżnić grypę od COVID-19

Grypa i COVID-19 są chorobami zakaźnymi , ktore będą się rozprzestrzeniać w sezonie jesienno-zimowym. Obie jednostki chorobowe mogą przebiegać podobnie stąd rozróżnienie ich może być trudne.

Na szczęście istnieje szczepienie przeciwko grypie, które zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę. Zaszczep swoje dziecko przeciw grypie, najlepiej do końca października lub wcześniej. Jest to szczególnie ważne w nadchodzącym sezonie grypowym z powodu pandemii COVID-19. Nie wiemy jak zareaguje organizm dziecka, gdy w krótkim czasie zachoruje na obie jednostki chorobowe.

To COVID-19 czy grypa

Obie infekcje mogą nie powodować żadnych objawów, tym samym mogą mieć przebieg bezobjawowy lub powodować objawy łagodne do ciężkich i bardzo ciężkich. Objawy grypy pojawiają się około 1 do 4 dni po kontakcie z chorym. Objawy COVID-19 pojawiają się około 2 do 14 dni po kontakcie z chorym.

Według Centers for Disease Control and Prevention ( CDC ), wspólne dla obu jednostek chorobowych objawy mogą obejmować:

Wspólne objawy dla grypy i COVID-19

• Gorączka i dreszcze

• Kaszel

• Trudności w oddychaniu

• Osłabienie

• Bóle mięśni lub ciała

• Ból głowy

• Zatkany nos, katar

• Wymioty i biegunka

Objaw bardziej prawdopodobny w przypadku COVID-19

• Utrata smaku lub zapachu

Jak z powyższego zestawienia wynika utrata smaku i węchu jest jedynym objawem  często wystepującym w COVID-19 a stosunkowo rzadko w grypie. Ponieważ objawy dla grypy i COVID-19 mogą być trudne do odróżnienia, należy zminimalizować ryzyko zachorowania na grypę. Dlatego zaszczep siebie i swoje dziecko. Szczepienie przeciwko grypie należy do jednych z bezpieczniejszych szczepień. Szczepione mogą być nawet kobiety w ciąży. Głównym zadaniem szczepienia na grypę jest zmniejszenie ryzyka zachorowania na grypę i powikłań pogrypowych, w tym śmiertelnych.

Przeczytaj też Jak uchronić się przed koronawirusem

Jak długo może żyć koronawirus na powierzchniach

Adapted from “Why flu vaccine is important during COVID-19 pandemic,” AAP News, by Trisha Korioth

Czym różni się grypa od COVID-19