Strona główna

Porada telefoniczna

W popularnych lekach takich jak aspiryna czy polopiryna znajduje się substancja zwana kwasem acetylosalicylowym. U dzieci do 12 roku życia nie wolno stosować żadnych preparatów zawierających kwas acetylosalicylowy ponieważ w tje grupie wiekowej zastosowanie kwasu acetylosalicylowego w leczeniu infekcji może spowodować tzw. zespół Reya. Zespół Reya jest bardzo groźną chorobą, która prowadzi do uszkodzenia mózgu oraz stłuszczenia narządów miąższowych, głównie wątroby. Zespół Reya w pierwszej fazie przypomina objawami zakażenie wirusowe u dziecka. Natomiast w drugiej fazie (3-6 dzień choroby) pojawiają się gwałtowne wymioty, objawy uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego pod postacią drgawek, zaburzeń świadomości. Napięcie mięśniowe jest wzmożone, dziecko układa się łukowato. Choroba może trwać 6-10 dni kończąc się całkowitym wyleczeniem, pozostawieniem objawów neurologicznych na całe życie a nawet śmiercią w 50% przypadków. Nie ma leczenia przyczynowego zespołu Reya. Udowodniono zależność pomiędzy leczeniem dzieci do 12 roku życia aspiryną i innymi preparatami zawierającymi kwas acetylosalicylowy a zespołem Reya.

Dlaczego nie wolno podawać dzieciom aspiryny ani polopiryny

23 lutego 2020