Jaką rolę pełni witamina K w organizmie

Witamina K odgrywa kluczową rolę w procesie wytwarzania  czynników krzepnięcia, które jak sama nazwa wskazuje, biorą udział w procesie krzepnięcia krwi. Niedobór witaminy K może spowodować u noworodków tzw. chorobę krwotoczną noworodków

Co to jest choroba krwotoczna noworodków

Choroba krwotoczna noworodków to nabyta osoczowa skaza krwotoczna wywołana niedoborem witaminy K objawiajjąca się krwawieniami. Krwawienie w tej chorobie  jest wynikiem niedoboru czynników krzepnięcia, których wytwarzanie w organizmie zależne jest od witaminy K. Jej brak prowadzi do niedoborów czynników krzepnięcie i rozwoju choroby krwotocznej noworodków.

Postacie kliniczne choroby krwotocznej noworodków

Choroba krwotoczna może występować w postaci wczesnej, klasycznej i późnej

1. Postać wczesna choroby krwotocznej noworodków

O postaci wczesnej mówimy gdy krwawienia pojawiają się już w pierwszej dobie życia noworodka. Typowymi objawami choroby są krwawienie z przewodu pokarmowego w postaci krwawych wymiotów i/lub czarnych, smolistych stolców, krwiaków podookostnowych, krwawień z płuc. Innym objawem jest krwawienie z kikuta pępowinowego.

Przyczyny postaci wczesnej choroby krwotocznej

- leki zażywane przez matkę w ciąży, w tym niektóre leki przeciwpadaczkowe, antybiotyki

Witamina K podana po urodzeniu

2. Postać klasyczna choroby krwotocznej noworodków

Typowo w klasycznej postaci  objawy występują pomiędzy 2. a 7. dobą życia. Objawami postaci klasycznej są krwawienia z kikuta pępowinowego, przewodu pokarmowego, nosa, miejsc wkłuć. Bardzo rzadko krwawienie do ośrodkowego układu nerwowego (krwawienia do mózgu).

Przyczyny postaci klasycznej choroby krwotocznej noworodków

Przyczyną postaci klasycznej jest karmienie piersią. Pokarm kobiecy zawiera wyłącznie ok. 2,5 μg/1000ml witaminy K, podczas gdy mieszanki modyfikowane ok. 50 μg/1000ml witaminy K. Pokarm to jedyne źródło witaminy K w pierwszych dniach życia noworodków. W kolejnych dobach życia głównym źródłem witaminy K u niemowlęcia staje się flora bakteryjna przewodu pokarmowego, która wytwarza witaminę K.  Niestety u dzieci karmionych pokarmem ludzkim istnieje przewaga bifidobakterii, które nie produkują witaminy K  (6 d.ż –1000:1). Natomiast u dzieci karmionych mieszankami modyfikowanymi istnieje przewaga bakterii -enterobakterie, które produkują  witaminę K  (6d.ż. 10:1). Stąd u dzieci karmionych piersią witamina K podana po urodzeniu w szpitalu  stanowi główne źródło witaminy K.

Witamina K

3. Postać późna choroby krwotocznej noworodków

Groźna postać, ze względu na ciężki przebieg kliniczny, może wystąpić między 2. a 26. tygodniem życia, najczęściej (50-80%) między 2. a 8. tygodniem życia.W tej postaci krwawienia głównie lokalizują się wewnątrzczaszkowo  i są to krwawienia domózgowe. Rzadziej dotyczą pępka, przewodu pokarmowego, miejsc wkłuć, układu moczowego. W tej postaci odnotowuje się wysoką śmiertelność wynoszącą 15-20 procent.

Grupy ryzyka późnej choroby krwotocznej noworodków

• cholestaza u dziecka
  • karmienie piersią
  • sprzeciw rodziców i brak podaży witaminy K w szpitalu
  • przedłużająca się żółtaczka

Aktualne wytyczne stosowania witaminy K po urodzeniu dziecka

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami wszystkie noworodki w ciągu pierwszych 5 godzin życia powinny otrzymać witaminę K. Noworodkom urodzonym o czasie rekomendowane jest podanie 1 mg domięśniowo. Witaminę K należy podać doustnie, w dawce 2 mg, jedynie w sytuacjach gdy:

• przeciwwskazana jest podaż domięśniowa np. hemofilia
  • gdy rodzice nie wyrażają zgody na domięśniowe podanie preparatu. W takich przypadkach należy powtórzyć doustne podanie witaminy K dziecku miedzy 4. a 6. dobą życia i miedzy 4 a 6 tygodniem życia.

Udowodniono większą skuteczność domięśniowej podaży witaminy K.

Potrzebujesz porady, masz wątpliwości odnośnie stanu zdrowia dziecka. Udzielam porad pediatrycznych, neonatologicznych i laktacyjnych w ramach odpłatnych teleporad  oraz wizyt domowych.

Więcej przydatnych porad w zakresie zdrowia i chorób dzieci, porad laktacyjnych oraz wiele przydatnych informacji znajdziesz tutaj Spis treści bloga.

Dziękuję za przeczytanie mojego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszam do czytania mojego bloga ponownie. Jeśli uważasz, że informacje zawarte w artykule mogą być przydatne dla innych rodziców, proszę o udostępnienie i polubienie go w mediach społecznościowych.

Teresa Jackowska ,  Jarosław Peregud-Pogorzelski: Profilaktyka krwawienia z niedoboru witaminy K. Zalecenia Konsultanta Krajowego w dziedzinie Pediatrii i Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego. Pediatria Polsk 91, 602-605, 2016

Dlaczego noworodki po urodzeniu otrzymują witaminę K - wyjaśnia pediatra

08 czerwca 2020