Karmienie piersią jest złotym standardem w żywieniu niemowląt. Jest najzdrowszym sposobem żywienia małych dzieci ze względu na szereg korzyści z niego wynikających. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca wyłączne karmienie piersią (bez innych pokarmów i płynów) do 6. miesiąca włącznie a następnie uzupełniane pokarmami odpowiednimi dla wieku do dwóch lat lub więcej.

Korzyści z karmienia piersią mogą być bezpośrednie czyli ujawniające się w czasie karmienia piersią lub  długoterminowe, które występują już po zakończeniu karmienia piersią.

Dzieci karmione piersią:

* Rzadziej chorują, zwłaszcza na biegunki, infekcje górnych dróg oddechowych, zapalenia ucha środkowego ze względu na szereg czynników przeciwbakteryjnych takich, jak sekrecyjna                                  immunoglobulina , lizozym, laktoferyna. Jeśli już dziecko karmione piersią zachoruje, z reguły przebieg infekcji jest łagodniejsza, dzieci karmione piersią rzadziej wymagają hospitalizacji.

* Dzieci karmione piersią rzadziej chorują na alergię na białka mleka krowiego, rzadziej obserwuje się u nich napady świszczącego oddechu czy zakażenia dolnych dróg oddechowych.

* Dzieci karmione piersią rzadziej chorują na cukrzycę i niektóre typy nowotworów np. niektóre typy białaczki i chłonniaków.

* Dzieci karmione piersią jako osoby dorosłe r zadziej chorują chorobę niedokrwienną serca i zaburzenia gospodarki lipidowej.

*  Dzieci karmione piersią rzadziej są otyłe.

Korzyści z karmienia piersią dla matki:

*  Karmienie piersią umożliwia wytworzenie unikalnej więzi emocjonalnej miedzy matką i dzieckiem.

* Jest najtańszym sposobem żywienia własnego dziecka.

* Przyspiesza powrót do wyjściowej masy ciała sprzed okresu ciąży.

Dlaczego warto karmić piersią

29 czerwca 2019