Strona główna

Porada telefoniczna

W czasie pierwszych dni karmienia piersią, brodawki stają się bardzo wrażliwe, często wręcz bolesne. Jest to powszechna dolegliwość związana ze zmianami hormonalnymi występującymi po porodzie oraz częstym ssaniem piersi. Określana jest jako bolesność fizjologiczna i z reguły ustępuję po około tygodniu. Jeśli jednak ból nie mija po tygodniu, należy szukać innych przyczyn dolegliwości. Do najczęstszych należą:

• Uszkodzenia powierzchownych warstw naskórka – najczęściej wskutek nieprawidłowej techniki ssania, najczęściej zbyt płytkiego przystawiania dziecka do piersi. Jedną z przyczyn płytkiego łapania piersi przez noworodka jest skrócone wędzidełko u noworodka.

• Maceracja brodawek wskutek zbyt długiego trzymania piersi w buzi dziecka – gdy dziecko traktuje pierś jak smoczek uspokajacz a nie źródło pożywienia.

• Zakażenie bakteryjne, zatkane ujście kanalika mlekowego, zastój pokarmu, zakażenie grzybicze, nawał, zmiany alergiczne.

• Problemy psychologiczne u matek nie akceptujących karmienia naturalnego.

Bolesność fizjologiczną rozpoznajemy jedynie w sytuacji braku zmian na powierzchni brodawki.

Postępowanie:

W przypadku utrzymywania się bolesności brodawek :

1. Oceń chwytliwość brodawki.

2. Z pomocą profesjonalisty sprawdź technikę karmienia piersią i ewentualnie skoryguj sposób przystawienia dziecka do piersi – najczęstszą przyczyną bolesności brodawek jest nieprawidłowa technika karmienia piersią, stąd podstawowym sposobem postępowania jest korekta aktu ssania.

3. Często przystawiaj dziecko do piersi by nie dopuścić do przepełnienia piersi.

4. W przypadku przepełnionych piersi lub utrudnionego odruchu wypływu pokarmu, przed przystawieniem dziecka do piersi należy odciagaj niewielką ilość pokarmu by ułatwić wypływ pokarmu i prawidłowe uchwycenie piersi przez dziecko.

5. Rozpoczynaj karmienie od mniej bolesnej piersi.

6. Często zmieniaj pozycję w czasie karmienia, by ciśnienie wytwarzane w czasie ssania wywierane było na różne części otoczki i brodawki. Korzystne są pozycja krzyżowa i spod pachy.

7. Delikatnie odstawiaj dziecko od piersi poprzez delikatne włożenie małego palca do kącika ust dziecka.

8. Wietrz piersi.

9. Smaruj brodawki wyciśniętym pokarmem.

10. Stosuj maści i kremy łagodzące zawierające lanolinę, dekspantenol, linomag lub alantoinę.

11. W razie silniejszego bólu możesz przyjmować paracetamol lub ibuprofen.

12. Myj piersi raz dziennie z użyciem delikatnego środka myjącego, najlepiej  syndetu, a po każdym karmieniu przemywać brodawki solą fizjologiczną lub przegotowaną wodą.

13. Często zmieniaj wkładki laktacyjne, wilgotne są źródłem bakterii.

14. W czasie silnego bólu możesz zakładać na brodawki ochronne osłony.

15. Kapturki na brodawki stosuj z dużą rozwagą, ponieważ mogą doprowadzić do zaburzeń mechanizmu ssania i zmniejszenia laktacji.

16. W przypadku bardzo silnego bólu możesz odstawić dziecko od piersi na kilkanaście a nawet kilkadziesiąt godzin, pokarm w tym czasie odciągaj i podawaj dziecku.

Preparaty do pielęgnacji podrażnionych brodawek

1. Lanolina – natłuszcza i zmiękcza skórę, przyspiesza gojenie poprzez nawilżenie skóry. Przynosi szybką ulgę. Nie wymaga zmywania przed karmieniem.

2. Dekspantenol – przy zastosowaniu miejscowym metabolizowany jest do kwasu pantotenowego, który przyspiesza regeneracje skóry.

3. Linomag –zawiera wieninienasycone egzogenne kwasy tłuszczowe , które przyspieszają regenerację i pobudzają odnowę skóry.

4. Alantoina - wykazuje działanie złuszczające oraz osłaniające na skórę, alantoina poprawia jej nawilżenie oraz wspomaga leczenie ran poprzez pobudzenie ziarninowania czyli wzrostu nowej tkanki.

Obejrzyj film o postępowaniu w przypadku bolesnych brodawek

Gdy karmienie piersią boli - bolesność brodawek sutkowych

31 marca 2020