Strona główna

Porada telefoniczna

Hyperlaktacja czyli nadmierne wytwarzanie pokarmu w stosunku do potrzeb dziecka podobnie jak niedobór pokarmu prowadzi do zaburzeń laktacji.

Hyperlaktacja może być samoistna lub może wynikać z nadmiernej stymulacji laktacji. W przypadku nadmiernej  samoistnej produkcji pokarmu przyczyną mogą być zaburzenia hormonalne takie, jak gruczolak przysadki, nadczynność lub niedoczynność tarczycy. Często jednak przyczyn hyperlaktacji nie udaje się ustalić. Jest ona idiopatyczna.

Objawy u matki:

1. Szybkie napełnianie się piersi między karmieniami, tkliwość piersi.

2. Hyperaktywny wypływ pokarmu w czasie karmienia.

3. Niemożność karmienia dziecka z obu piersi w czasie jednego aktu karmienia ze względu na szybkie najadanie się dziecka.

4. Często ból sutków ze względu na tendencje do płytkiego przystawiania się dziecka do przepełnionej piersi.

5. W związku z niepełnym opróżnianiem piersi u matki często występują tendencje do zatykania się kanalików mlecznych i zapalenia piersi.

Objawy u dziecka:

1. Głośne i szybkie połykanie pokarmu, zwłaszcza w pierwszej fazie karmienia.

2. Często krztuszenie się.

3. Płytkie łapanie piersi.

4. Niechęć do ssania, często wręcz odmowa ssania, odpychanie się dziecka od piersi.

5. Nadmierne przyrosty masy ciała wynikające z przekarmiania dziecka.

6. Dziecko pobiera w czasie każdego karmienia nadmierne objętości mleka I fazy zawierającego duże ilości laktozy, co prowadzi do zaburzeń dyspeptycznych, wzdęcia brzucha, strzelających zielonych stolców. Uważa się, że skutkiem nadmiernego poboru mleka I fazy może nawet objawiać się pojawieniem się krwi w stolcu (1).

7. Niepokój dziecka rodzice często interpretują jako głód dziecka, co prowadzi do częstego przystawiania dziecka do piersi, jego przekarmiania i nasilania się objawów. Częste przystawianie do piersi i nadmierne przyrosty masy ciała rodzice usprawiedliwiają powszechnie przekazywaną wśród rodziców wiedzą o niemożności przekarmienia dziecka karmionego piersią. Często nadmierny niepokój dziecka interpretowany jest jako nietolerancja laktozy, choroba refluksowa, alergia na składniki znajdujące się w diecie matki, co prowadzi do niepotrzebnego narażania matki na dietę eliminacyjną a w skrajnych przypadkach dzieci odstawiane są od piersi i karmione mieszankami o wysokim stopniu hydrolizy.

Postępowanie:

1. Należy uświadomić matce, że występuje u niej problem z nadprodukcją pokarmu.

2. Należy wyjaśnić matce, że objawy występujące u dziecka nie są związane z głodem, netoleranją laktozy, refluksem czy alergią tylko z nadmiernym pobieraniem pokarmu przez dziecko, tym samym nadmiernie częste przystawianie dziecka do piersi będzie nasilało objawy. Należy przerwać błędne koło przystawiania dziecka do piersi w reakcji na każdy płacz, wynikające z preświadczenia przekazywanego między matkami i osobami zajmującymi się zawowdowo laktacją, że dziecka karmionego piersią nie można przekarmić. Dziecko w hyperlaktacji prezentuje objawy wynikające z PRZEKARMIANIA, zwłaszcza mlekiem I fazy. Tm samym im częściej dziecko będzie przystawione do piersi ponad potrzeby dziecka związane z zapotrzebowaniem na składniki odżywcze, tym częściej dziecko płacze z powodu dyskomfortu związanego z przekarmieniem.

3. Należy nauczyć matkę rozpoznawania objawów głodu i uświadomić jej, że nie każdy płacz dziecka związany jest z głodem.

4. Dziecko należy uspokajać przez noszenie, przytulanie, noszenie w chuście a nie każdorazowe przystawianie do piersi.

5. Można odciągać niewielką ilości pokarmu przed przystawieniem dziecka do piersi, by zmniejszyć szybkość wypływu.

6. Pomocne jest karmienie dziecka  w pozycji tzw. naturalnej, inaczej zwanej  biologiczną. To pozycja w jakiej nastapił pierwszy kontakt skóra do skóry po porodzie. Matka leży lub pozostaje w pozycji półsiedzącej, dziecko leży na niej i ssie od góry pierś

7. W przypadku hyperaktywnego wypływu i trudności w nadążaniu z przełykaniem pokarmu, należy przerywać karmienia na około 1-2 minuty, utrzymać dziecko w pozycji do odbicia i ponowne przystawić do piersi.

8. W przypadku hyperaktywnego wypływu pomocne może być uciśnięcie piersi powyżej otoczki w celu uciśnięcia przewodów mlecznych, przez co zwalnia się wypływ pokarmu. Gdy dziecko nadąża z połykaniem pokarmu rozluźnia się ucisk (2).

9. Skutecznym postępowaniem jest często tzw. karmienie zblokowane (block feeding). Matka karmi najpierw wyłącznie  jedną piersią przez np. 3 godziny (±30-60 minut). Przez kolejne 3 godziny matka karmi wyłącznie drugą piersią. W zblokowanym karmieniu wykorzystuje się zjawisko wytwarzania przez przepełnioną pierś inhibitora laktacji. Zwykle matki zauważają po 24-48 godzin poprawę i zmniejszenie laktacji. W razie potrzeby na przepełnioną pierś można zastosować zimne okładu połączone z niewielkim odciąganiem pokarmu wyłącznie do odczucia ulgi (3).

Postępowanie farmakologiczne:

Jeśli zblokowane karmienie nie przynosi efektu, kolejnym krokiem jest zastosowanie środków farmakologicznych hamujących laktację. Do ziół hamujących wytwarzanie pokarmu należą szałwia i mięta pieprzowa. Lekami hamującymi laktację są pseudoefedryna, kabergolina i bromokryptyna. Leki stosuje się wyłącznie pod nadzorem lekarza.

O objawach głodu można przeczytać tutaj

O konsekwencji otyłości u niemowląt, również karmionych piersią można przeczytać tutaj

Więcej o przekarmianiu piersią można przeczytać tutaj

1. Smillie CM, Hetzel-Campbell S, Iwinski S. Hyperlactation: How left-brained ‘rules’ for breastfeeding can wreak havoc with a natural process. Newborn Infant Nurs Rev 2005;5:49–58
  2. Monika żukowska-Rubik: Matczyny i dziecięcy zespół nadprodukcji pokarmu w:Karemienie piersią w teorii i praktyce red. M. Nehring-Gugulska, M.Żukowska-Rubik, A. Pietkiewicz. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
  3. Anne Eglash: Treatment of Maternal Hypergalactia. Breastfeed Med. 2014 Nov 1; 9(9): 423–425.

Hyperlaktacja - jak zmniejszyć nadmierną produkcję mleka

04 kwietnia 2020