Jest bardzo niewiele sytuacji, które są przeciwwskazaniem do karmienia piersią. Większość  tworzymy sami, choć nie mają one nic wspólnego z wiedzą naukową i prawdziwymi przeciwwskazaniami do karmienia piersią.

A zatem nie ma potrzeby odstawiania dziecka od piersi:

1.  Nie jest przeciwwskazaniem do karmienia piersią przedłużona żółtaczka, konflikt serologiczny, wcześniactwo.
  2. Gdy matka dziecka otrzymuje większość antybiotyków stosowanych w najczęściej występujących zakażeniach.
  3. W czasie podwyższonej temperatury. Nie ma takiej wartości temperatury, która jest wskazaniem do odstawienia dziecka od piersi. Jeśli stan matki pozwala karmić, dziecko może być karmione również w czasie podwyższonej temperatury ciała.
  4. W czasie infekcji wirusowych i bakteryjnych powszechnie występujących.  Istnieje bowiem obawa, ze chora matka może zainfekować dziecko. Tymczasem chora matka produkuje w pokarmie zwiększoną ilość przeciwciał przeciwko patogenom, które spowodowały u niej infekcje, tym samym przeciwciała te chronią dziecko przed zakażeniem. A zatem dziecko karmione piersią ma mniejsze ryzyko zachorowania od dziecka nie karmionego piersią. Jest bardzo niewiele infekcji, które są przeciwwskazaniem do karmienia piersią. Takimi infekcjami mogą być posocznice i aktywna gruźlica u matki.
  5. Zapalenie piersi też  nie jest przeciwwskazaniem do karmienia piersią. Natomiast odstawienie dziecka od piersi ze stanem zapalnym zwiększa ryzyko ropnia piersi.
  6. Płaskie, wklęsłe brodawki oraz poranione brodawki. Płaskie i wklęsłe brodawki nie są przeciwwskazaniem, większości bowiem dzieci nie przeszkadza kształt brodawek ponieważ ssą one brodawki wraz z przylegającą do brodawki otoczką.  Istnieje również możliwość korygowania kształtu brodawki poprzez odpowiednie wkładki na brodawki.
  7. Nie jest przeciwwskazaniem do karmienia piersią poddawanie się  standardowym badaniom obrazowym jak badanie ultrasonograficzne, rentgen a nawet rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa, jeśli w  czasie tych badań nie używa się preparatów izotopowych.
  8. Za małe piersi – nie ma rozmiaru piersi, którymi nie można wykarmić dziecka. Nawet najmniejsze piersi są w stanie wyprodukować odpowiednią dla dziecka objętość mleka.
  9. Kolejna ciąża przebiegająca fizjologicznie też nie musi być powodem do odstawiania dziecka od piersi. Decyzję odnośnie kontynuacji karmienia piersią należy przedyskutować z lekarzem prowadzącym ciążę.
  10. Większość leków nie jest przeciwwskazana w czasie karmienia piersią. Zatem nie należy cierpieć w przypadku np. bólu głowy, spokojnie matka karmiąca piersią może sobie doraźnie ulżyć w bólu stosując np. paracetamol czy ibuprofen.

Jak widać większość powszechnie występujących stanów u matki i dziecka często uważanych za przeciwwskazanie, tym przeciwwskazaniem nie jest. A zatem przy ustalaniu przeciwwskazań do karmienia piersią trzymajmy się faktów.

Kiedy nie trzeba odstawiać dziecka od piersi, choć są tacy, którzy to zalecają

07 lipca 2019