Dlaczego w stolcu niemowlęcia pojawia się krew

Krew w stolcu niemowlęcia zawsze oceniamy razem z całym dzieckiem. Oceniamy stan ogólny dziecka, jego zachowanie, apetyt, częstość i jakość stolców. Najczęstszymi przyczynami pojawienia się krwi w stolcu jest alergia na składniki diety dziecka i zakażenie przewodu pokarmowego.

W przypadku alergii, najczęściej krew w stolcu powoduje alergia na białko mleka krowiego. Zazwyczaj pojawienie się krwi w stolcu w związku z alergią na białko mleka krowiego, nie powoduje istotnego pogorszenia stanu zdrowia dziecka. dziecko z reguł chętnie je, jest aktywne, zazwyczaj spokojne. Poza krwią w stolcu często nie obserwujemy żadnych innych objawów. Krew w stolcu występuje zazwyczaj w postaci smużek krwi, ale może tez pojawiać się jako czerwony lub ceglasty stolec

Ceglasty stolec zawierający krew

Żółto-zielony stolec zawierający smużkę krwi

W przypadku zakażenia przewodu pokarmowego stan dziecka zazwyczaj wyraźnie pogarsza się, zwiększa się częstość oddawania stolców, mogą występować wymioty. Dziecko może odmawiać jedzenia i picia. Często w stolcu pojawia się śluz.

Rzadsze przyczyny pojawienia się krwi w stolcu niemowlęcia

Innymi rzadszymi przyczynami pojawienia się krwi w stolcu u niemowlęcia  jest wgłobienie jelita (rodzaj niedrożności jelit), zaparcia i  zaburzenia krzepnięcia wynikające z niedoboru witaminy K u dzieci karmionych piersią.

Smolisty stolec spowodowany domieszką dużej ilości zhemolizowanej krwi u dziecka z zaburzeniami krzepnięcia spowodowanymi niedoborem witaminy K.

Więcej o chorobie krwotocznej noworodków możesz przeczytać tutaj Dlaczego noworodki po urodzeniu otrzymują witaminę K - wyjaśnia pediatra.

Czy pojawienie krwi w stolcu niemowlęcia jest wskazaniem do pilnej konsultacji lekarskiej

W mojej opinii każdorazowo dziecko, u którego obserwuje się krew w stolcu powinien obejrzeć lekarz. Przyczyn pojawienia się krwi w stolcu jest kilka. Niektóre z nich mogą być groźne dla życia i zdrowia dziecka. Stąd konieczność wizyty u lekarza. W przypadku dobrego stanu ogólnego dziecka i niewielkiej domieszki krwi w stolcu, wizyta lekarska może odbyć się w trybie planowym czyli na spokojnie. Natomiast w przypadku dzieci ze stolcami smolistymi, które wcześniej oddawały żółte stolce oraz w sytuacji dziecka z twardym, wzdętym brzuszkiem, dużym niepokojem, wymiotami - dziecko powinien zobaczyć lekarz bardzo szybko w tzw. trybie pilnym.

Przeczytaj też Atlas kupek niemowlęcych

Kiedy kolor kupki niemowlęcej jest wskazaniem do wizyty u lekarza

Czy zielony kolor kupki niemowlęcej świadczy o chorobie

Krew w stolcu niemowlęcia - czy zawsze oznacza poważny problem zdrowotny