Mam katar, kaszel, gorączkę. Boli mnie gardło. Karmię piersią. Czy mogę stosować jakieś leki                                                                                                                                                Tekst alternatywny

W sezonie infekcyjnym często chorujemy. Większość infekcji to infekcje wirusowe. Kaszlemy, boli nas często głowa. Przez katar nie możemy oddychać. Nierzadko gorączkujemy. Czy kobieta karmiąca piersią może brać leki łagodzące objawy infekcji, czy musi męczyć się z powodu uciążliwych objawów. Otóż nie, nie musi dzielnie znosić przykrych objawów, pozbawiona wsparcia farmakologicznego gdyż wiele leków powszechnie stosowanych w infekcjach może być stosowana przez kobiety karmiące piersią.

Które leki może stosować kobieta karmiąca piersią w czasie infekcji

1. Leki przeciwgorączkowe i przeciwbólowe- paracetamol i ibufen.

2. Można stosować leki miejscowe – czyli powszechnie stosowane krople na katar i leki do ssania na gardło.

3. Leki na kaszel suchy - przeciwkaszlowe- preparaty zawierające substancję zwaną dekstrometorfanem są kompatybilne z karmieniem piersią

4. Leki na mokry kaszel - acetylocysteina (np. ACC)

5. Inne leki miejscowe jak krople do oczu stosowane w zapaleniach spojówek (miejscowe antybiotyki jak Tobrex, Floxal i inne) również można stosować

6. Witamina C - jest bezpieczna

7. Jeśli lekarz uzna za zasadne włączyć do leczenia antybiotyk – większość popularnie stosowanych w infekcjach górnych dróg oddechowych antybiotyków można stosować w czasie karmienia piersią. Bezpieczne są;

1. penicyliny np. preparaty zawierające amoksycylinę

2. cefalosporyny np cefuroksym

3. makrolidy można stosować w karmieniu piersią ale są to antybiotyki tzw. drugiego wyboru

8. Dobrą alternatywą dla chemicznych substancji leczniczych jest miód.

Leki stosowane w przeziębieniu, które hamują laktację

Leki zawierające pseudoefedrynę czyli popularne leki na przeziębienie jak Gripex czy Sudafed nie są szkodliwe dla dziecka (przechodzą do pokarmu w śladowych ilościach) ale mogą zmniejszyć laktację.

A zatem jeśli karmisz piersią i masz infekcję – nie musisz się męczyć, możesz ulżyć sobie stosując wiele leków łagodzących objawy infekcji górnych dróg oddechowych.

Pamiętaj - wszystkie leki, które można stosować u dziecka karmionego piersią, można również stosować u jego mamy. Oczywiście w zmodyfikowanych dawkach przeznaczonych dla osoby dorosłej.

Pamiętaj również, ze w każdym przypadku stosowania leków, nawet tych bezpiecznych w laktacji, obowiązuje obserwacja dziecka. Jeśli u dziecka pojawią się objawy, które można wiązać ze stosowanym u matki lekiem, należy rozważyć możliwość zmiany leku lub podjąć decyzję odnośnie korzyści dla dziecka i matki - czy najkorzystniejsze jest kontynuowanie karmienia piersią, odstawienie leku u matki czy czasowe zaprzestanie karmienia piersią.

Aby ograniczyć wpływ leków na karmione piersią dziecko najlepiej przyjmować leki bezpośrednio po karmieniu piersią, jeśli to możliwe to przed najdłuższą przerwą w karmieniu np. przed przerwą nocną czy na drzemkę dzienną.

Przeczytaj również

Które, leki przeciwbólowe, można stosować w czasie karmienia piersią- wyjaśnia pediatra

Czy przeziębiona mama może karmić piersią.Czy może brać leki na przeziębienie, gdy karmi piersią

Leki na alergię a karmienie piersią