Świat opanowała panika koronawirusowa. Tymczasem na grypę choruje w każdym sezonie dziesiątki ilionów osób  i wiele z tych osób z jej powodu umiera. Grypa to niebezpieczna choroba. Rokrocznie na świecie z powodu grypy i jej powikłań umiera od 300 000 do 500 000 osób.

Jakie ryzyko niesie za sobą grypa?

Grypa może doprowadzić do

- zapalenia płuc,

- zapalenia oskrzeli i oskrzelików,

- zapalenia ucha,

- zaostrzenia astmy oskrzelowej,

- zapalenia mózgu, rdzenia kręgowego i opon mózgowo-rdzeniowych,

- niewydolności nerek i niewydolności wielonarządowej,

- sepsy i wstrząsu septycznego,

- zaostrzenia: cukrzycy, niewydolności nerek, choroby wieńcowej, niewydolności wątroby.

Powikłaniem najgroźniejszym jest zapalenie mięśnia sercowego, które może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia mięśnia sercowego z koniecznością wykonania przeszczepu serca. Najtragiczniejsze jest to, że zapalenie mięśnia sercowego najczęściej dotyczy ludzi młodych, dotychczas zdrowych między 18. a 45. rokiem życia.

Na powikłania pogrypowe narażeni jesteśmy wszyscy. Ale szczególnymi grupami ryzyka powikłań pogrypowych są:

1. dzieci poniżej 5 rż, szczególnie poniżej 2 rż.

2. osoby powyżej 65 rż.

3. kobiety w ciąży,

4. pacjenci z chorobami przewlekłymi,

5. pacjenci poniżej 19 rż przewlekle zażywający kwas acetylosalicylowy( popularna aspiryna),

6. osoby z otyłością olbrzymią z BMI powyżej 40kg/m2.

UWAGA:

Osoba dorosła chorująca na grypę po osiągnięciu normalnej temperatury ciała może być jeszcze zakaźna przez 5-7 dni , u dzieci zakaźność od momentu normalizacji temperatury ciała jest znacznie dłuższa i może wynosić nawet 21 dni.

Przeczytaj również Szczepionka donosowa przeciwko grypie

Czy matka chora na grypę powinna izolować się od dziecka, czy też może karmić piersią

Mam katar, kaszel, gorączkę. Boli mnie gardło. Karmię piersią. Czy mogę stosować jakieś leki?

Czy gorączka u dziecka jest wskazaniem do podania antybiotyku - pediatra radzi.

Powikłania grypy dr n. med. Tadeusz Przybyłowski Katedra i Klinika Chorób Wewnętrznych, Pneumonologii i Alergologii, Warszawski Uniwersytet Medyczny Medycyna po Dyplomie 2011(20); 11(188): 85-91

Od grypy do zapalenia mózgu i przeszczepu serca

08 marca 2020