Strona główna

Porada telefoniczna

Świat opanowała panika koronawirusowa. Tymczasem na grypę choruje znacznie więcej osób i znacznie więcej z jej powodu umiera. Grypa to niebezpieczna choroba. Rokrocznie na świecie z powodu grypy i jej powikłań umiera od 300 000 do 500 000 osób.

Jakie ryzyko niesie za sobą grypa?

Grypa może doprowadzić do

- zapalenia płuc,

- zapalenia oskrzeli i oskrzelików,

- zapalenia ucha,

- zaostrzenia astmy oskrzelowej,

- zapalenia mózgu, rdzenia kręgowego i opon mózgowo-rdzeniowych,

- niewydolności nerek i niewydolności wielonarządowej,

- sepsy i wstrząsu septycznego,

- zaostrzenia: cukrzycy, niewydolności nerek, choroby wieńcowej, niewydolności wątroby.

Powikłaniem najgroźniejszym jest zapalenie mięśnia sercowego, które może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia mięśnia sercowego z koniecznością wykonania przeszczepu serca. Najtragiczniejsze jest to, że zapalenie mięśnia sercowego najczęściej dotyczy ludzi młodych, między 18 a 45 rokiem życia.

Na powikłania pogrypowe narażeni jesteśmy wszyscy. Ale szczególnymi grupami ryzyka powikłań pogrypowych są:

1. dzieci poniżej 5 rż, szczególnie poniżej 2 rż.

2. osoby powyżej 65 rż.

3. kobiety w ciąży,

4. pacjenci z chorobami przewlekłymi,

5. pacjenci poniżej 19 rż przewlekle zażywający kwas acetylosalicylowy( popularna aspiryna),

6. osoby z otyłością olbrzymią z BMI powyżej 40kg/m2.

UWAGA:

Osoba dorosła chorująca na grypę po osiągnięciu normalnej temperatury ciała może być jeszcze zakaźna przez 5-7 dni , u dzieci zakaźność od momentu normalizacji temperatury ciała jest znacznie dłuższa i może wynosić nawet 21 dni.

O tym czy matka chora na grypę może karmić piersią można przeczytać poniżej

Powikłania grypy dr n. med. Tadeusz Przybyłowski Katedra i Klinika Chorób Wewnętrznych, Pneumonologii i Alergologii, Warszawski Uniwersytet Medyczny Medycyna po Dyplomie 2011(20); 11(188): 85-91

Od grypy do zapalenia mózgu i przeszczepu serca

08 marca 2020