Zapalenie brodawki sutkowej występuje u kobiet karmiących piersią, częściej u tych, które urodziły pierwsze dziecko i nie opanowały jeszcze w pełni sztuki prawidłowego przystawiania dziecka do piersi. Z reguły do zapalenia brodawki sutkowej dochodzi około 2-3 tygodnie od porodu. Wszelkie uszkodzenia brodawki sutkowej mogą stanowić wrota dla wnikających bakterii. Najczęściej zapalenie brodawki sutkowej powoduje gronkowiec złocisty a wrotami zakażenia są wszelkie uszkodzenia brodawki.

Objawy

• Bardzo silny ból.

• Obrzęk brzegów brodawki lub całej brodawki.

• Sączenie się wydzieliny zapalnej z rany.

Leczenie

• Maści antybiotykowe i płyny dezynfekujące np. na bazie octenidyny stosowane 4-5 razy dziennie przez 5-7 dni. Preparaty te należy zmyć przed przystawieniem dziecka do piersi.

Grzybicze zapalenie brodawki sutkowej

Zapalenie grzybicze brodawki sutkowej może być spowodowane obecnością pleśniawek u dziecka, zapaleniem grzybiczym dróg rodnych lub wcześniejszą antybiotykoterapią u matki. Może pojawić się w każdym okresie laktacji. Infekcje drożdżakowe skóry lub błon śluzowych są bardziej prawdopodobne, gdy dochodzi do załamania integralności skóry lub błon śluzowych. Stąd tak ważne w profilaktyce zakażeń brodawki sutkowej prawidłowe przystawianie dziecka do piersi.

Objawy

• Po okresie bezbólowego karmienia piersią, piekący lub kłujący ból promieniujący w głąb piersi lub w stronę pachy, który może nasilać się w nocy.

• Ból obecny również miedzy karmieniami.

• Skóra brodawki wyraźnie zaczerwienione, może być świecąca i łuszcząca.

Higiena osobista

• Istotne jest unikanie wilgoci, stąd stosuj i wymieniaj często wkładki do biustonosza, wietrz piersi, eksponuj je ale z umiarem na działanie promieni słonecznych, używaj codziennie pranej bielizny osobistej.

• Często myj ręce.

• Często pierz ręczniki, a nawet rozważ używanie ręczników jednorazowych.

• Jeśli używasz laktatora, po każdym użyciu dokładnie wygotuj części laktatora, które dotykały piersi.

• Wyparzaj zabawki i gryzaki, które dziecko bierze do buzi.

Dieta

• Jedz jogurty.

• Unikaj nadmiaru cukru w swojej diecie.

Leczenie

• Zawsze leczy się matkę i dziecko.

• U matki miejscowo środek przeciwgrzybiczy 3-4 razy dziennie po karmieniu przez 14 dni. Preparat należy zmyc przezd przystaweniem dziecka do piersi.

• U niemowlęcia pędzlowanie jamy ustnej środkiem przeciwgrzybiczym przez 14 dni (lek i jego dawkowanie zgodne z zaleceniami lekarza).

Potrzebujesz porady, niepokoi Cię stan zdrowia Twojego dziecka. Udzielam porad pediatrycznych, neonatologicznych i laktacyjnych w ramach odpłatnych teleporad oraz wizyt domowych.

Więcej porad dotyczących zdrowia i chorób dzieci, porad laktacyjnych oraz wiele innych informacji znajdziesz tutaj Spis treści bloga.

Zapalenie brodawki sutkowej u kobiet karmiących

20 kwietnia 2020